Content optimalisatie

Voor bezoekers en zoekmachines

Content is het belangrijkste van een website. Als een consument informatie zoekt over een auto, dan moeten er geen resultaten over fietsen tevoorschijn komen. Dat snapt iedereen.
Indien uw website gaat over auto’s zult u dit verder moeten specificeren in de content om de juiste doelgroep te bereiken. Gaat uw website over het repareren van een auto, het verzekeren van een auto of over verkopen van een auto?

Opbouw van goede content

Zoektermen, keyword density, H1 en meer

Zoekmachines stellen enkele eisen aan teksten om de kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen. Zo wordt een tekst het best geïndexeerd als de tekst een bepaalde structuur heeft, de zoekterm een bepaald aantal keer naar voren komt en er een aantal logische linkjes in de tekst zijn verwerkt.
Handige tips voor het schrijven van content voor uw website vindt u onderin deze pagina.

Te weinig tijd

Content optimalisatie uitbesteden

Heeft u geen tijd of geen ervaring in het schrijven van SEO content voor uw website? Neem dan contact op met SEO Compleet en ontvang een vrijblijvend advies of een vrijblijvende offerte op maat.

Naast SEO content zijn ook link optimalisatie en techniek optimalisatie belangrijke pijlers van SEO. SEO Compleet biedt aparte en totaal pakketten!


Zoektermen opstellen

De eerste stap van optimalisatie van uw website begint met het bepalen van de zoektermen. Zoektermen zijn de zoekopdrachten waar consumenten op zoeken in de zoekmachines.

Bij het bepalen van de zoektermen wilt u weten op welke termen mensen zoeken. Allereerst gebruikt u gezond verstand. Bent u een bakker in Amsterdam dan wilt u worden gevonden op termen als: ‘bakkerij Amsterdam’, ‘bakker Amsterdam’ en ‘vers brood Amsterdam’. Om meer ideeën te krijgen kunt u gebruik maken van het ‘hulpprogramma voor zoekwoorden‘ van Google.
Via dit hulpprogramma zijn ook zoekvolumes te bekijken van zoektermen. Laat u echter niet leiden door deze nummers. Op de term bakker zal een erg hoog zoekvolume zitten, echter is het de vraag of dit wel een converterende term is. Liever heeft u 100 relevante bezoekers dan 1.000 irrelevante bezoekers.

Omdat Google kwaliteit waardeert kunt u zoektermen welke sterk op elkaar lijken vastleggen in 1 tekst in plaats van voor elke term een aparte tekst te schrijven. Heeft u termen als ‘autobanden Audi’ en ‘banden voor een Audi’ dan kunnen deze in 1 tekst verwerkt worden.

SEO lay-out

De structuur van een goede webtekst ziet er als volgt uit:

H1 De titel van de pagina is tussen H1’tjes geplaatst. Het hoofd keyword komt hier 1x in te staan, bij voorkeur aan het begin van de zin.

H2 De tweede zin geeft een omschrijving van uw bedrijf of van uw dienst of product. Deze zin staat tussen H2’tjes. Bij voorkeur nemen we hier geen keyword in op, om spammy-tekst te voorkomen.

Alinea 1 Nu volgt de eerste alinea. Hierin wordt een samenvatting gegeven van hetgeen u wilt promoten op uw site. Hou het kort en krachtig. Op het einde van de alinea plaatst u een Call to action waarin het keyword 1x voorkomt.

H2 Wederom een titel met een pakkende tekst in H2’tjes

Alinea 2 In alinea 2 geeft u een verdere onderbouwing op alinea 1 waarin het keyword 1x wordt geplaatst. Een aantal bulletpoints zijn hier altijd goed.

H3 Activerende kop in H3’tjes om de lezer te stimuleren contact op te nemen of verder te klikken op uw website.

Alinea 3 Hierin sluit u af en zorgt dat de lezer makkelijk kan doorklikken naar een contactformuli